پردازنده یا CPU چیست؟

پردازنده یا CPU چیست؟

تاریخ : یکشنبه 12 آبان 1398 زمان : 23:26 | بازدید : 31 | نویسنده : Reza | نظرات (0)

https://falnic.com/blog/wp-content/uploads/2018/10/cpuinicator.jpg

CPU چیست؟

CPU یا Central Processing Unit در واقع واحد پردازش مرکزی هر کامپیوتر یا سرور است. کامپیوترها یا ابزارهایی که نیاز به انجام امور محاسباتی دارند، بدون CPU قادر به انجام هیچ کاری نیستند، CPU اطلاعات را از حافظه دریافت کرده، سپس الگورتیم‌های مختلف مانند ضرب و جمع یا عملیات‌های منطقی مانند and یا or یا not را روی آن‌ها اعمال کرده و در نهایت خروجی را تحویل می‌دهد.

 

هر چه پردازنده قوی‌تر باشد، قادر به پردازش حجم بیشتری از اطلاعات خواهد بود و در نتیجه سرعت سیستم نیز بالاتر خواهد رفت. تمام بخش‌های مختلف کامپیوتر به CPU وابسته هستند و بدون آن هیچ عملیاتی انجام نمی‌شود. اما CPU نیز به تنهایی قادر به فعالیت نیست و به حافظه برای نگه‌داری اطلاعات، پردازنده گرافیکی برای رندر تصاویر و هزاران قطعه ریز و درشت دیگر نیاز دارد.

معیار سنجش سرعت سی پی یو، MHz است. هر بیت دارای مقدار صفر و یا یک است که توسط CPU پردازش می‌شوند. در پردازنده‌های 32 بیتی میزان پردازش برابر با 4,294,967,295 است در حالی که در پردازنده های 64 بیتی این مقدار برابر با 18,446,744,073,709,551,615 است.

SMP چیست؟

SMP یا Symmetric Multi Processing روشی است که چندین CPU به صورت جداگانه اما با یکدیگر بر روی یک مادر بورد کار می‌کنند و سیستم عامل از هر دوی آن‌ها به صورت یکسان استفاده می‌کند. دو شرکت AMD و Intel این روش را پشتیانی می‌کنند البته سیستم عامل و نرم افزار مورد استفاده نیز باید SMP را پشتیبانی کنند. پردازنده‌های Hyper Threading شرکت Intel از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند. هر CPU در یک زمان فقط می‌تواند یک پردازش را انجام دهد. ممکن است این پردازش از تمام توان CPU استفاده نکند و مابقی سی پی یو بدون استفاده می‌ماند. با کمک این تکنولوژی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

مقایسه پردازنده های سروری

سرورهای مناسب برای کسب‌وکارهای متوسط و کوچک معمولاً از سیستم‌ عامل ویندوز و پردازنده‌های 64 بیتی AMD و یا اینتل استفاده می‌کنند. بسیاری از سازمان‌هایی که کار و کسب‌وکار حساسی دارند از سرورهایی استفاده می‌کنند که با سیستم‌ عامل یونیکس کار می‌کنند و متکی بر پردازنده‌های 64 بیتی مانند AMD Opteron ،Intel Itanium و یا پردازنده‌های RISC ساخت IBM ،HP، سان و دیگران هستند. پردازنده‌های 64 بیتی می‌توانند مقدار زیادی از حافظه را آدرس‌ دهی‌ کنند و بازده و سرعت بسیار بالایی دارند.
زئون یا Xeon نامی است که اینتل بر روی CPU های مخصوص به سرور گذاشته که این سی پی یو ها از توانمندی بالاتری نسبت به نمونه های معمولی خود برخوردار است که اولین CPU Xeon در سال 1998 به بازار عرضه شد. پردازنده‌های Xeon با بهره‌‌گیری از فناوری Intel Hyper-Threading که اجازه می‌دهد یک تراشه هم زمان دو Thread را (هر Thread مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های زبان ماشین است) با هم اجرا کند، راندمان بهتری ارایه می‌کنند.

وقتی سراغ پردازش 64 بیتی می‌رویم، AMD Opteron و Intel Itanium مطرح می‌شوند. پردازنده‌های Opteron براساس معماری کنونی x86 ساخته شده‌اند و به طور ذاتی هم برنامه‌های نرم‌ افزاری 32 بیتی و هم برنامه‌های 64 بیتی را پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده ایتانیوم بر اساس معماری IA-65 طراحی شده و از قابلیت‌های فناوری EPIC ابداع شده توسط اینتل پشتیبانی می‌کند. EPIC مخفف عبارت Instraction Conlputing Explicitly Parallel ترجمه تحت‌اللفظی آن عبارت است از “دستورالعمل محاسباتی صریحاً موازی”. این قابلیت امکان اجرای حداکثر 6 دستورالعمل را به صورت هم زمان به تراشه می‌دهد. تراشه‌های ایتانیوم به طور ذاتی از برنامه‌های 32 بیتی پشتیبانی نمی‌کنند اما می‌توانند آن‌ها را با استفاده از حالت (Emulation یا تقلید) اجرا کنند.

سرور مناسب برای کاربردهای عمومی قیمتی حدود 3 هزار دلار دارد و قاعدتاً باید شامل یک سی پی یو 2 تا 2/3 گیگا هرتزی از نوع AMD Athlon MP یا Intel Xeon و یک پردازنده کمکی دوم باشد. اگر AMD انتخاب می‌کنید، خوب است که دنبال یک سرور با پردازنده سریع‌تر نوع Opteron باشید که به وفور در بازار یافت می‌شود و قیمت مناسبی هم دارد.

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش